Mag ik mij even aan jullie voorstellen? Sommigen van jullie kennen me waarschijnlijk al. Ik zit in de werkgroep Communicatie van WBQA Nederland en verzorg al geruime tijd de website, de Facebook pagina en de nieuwsbrief. Ik ben een bourgondisch type en als ik hieronder zo alles op een rijtje zie staan lopen lekker eten en drinken als een rode draad door mijn leven. En dat is één van de redenen waarom ik het leuk vind om in de werkgroep Communicatie van WBQA te zitten.
Mijn eerste bijbaantje was op mijn 18e bij een Golden Tulip hotel, waar ik na begonnen te zijn als kamermeisje, al snel terecht kwam in het restaurant als serveerster. Het was de tijd van boeuf stroganoff en de maître, een echte vakman, leerde mij stroganoffsaus maken, zeetong fileren en flamberen. Allemaal aan tafel, in contact met de gast, wat ik erg leuk vond. Werken in de horeca bij o.a. Golden Tulip en Van de Valk hotels heb ik tijdens mijn hele studietijd met veel plezier gedaan en zorgde ervoor dat ik nooit een studielening heb hoeven afsluiten.
Wat ik verder erg interessant vind zijn reizen en mensen uit andere landen en culturen ontmoeten. Zo ging ik op mijn 18e tijdens de zomervakantie in Wales in een vakantiecentrum werken, terwijl de meeste van mijn klasgenoten een baantje zochten bij de lokale supermarkt. Ik begon daar in de keuken (uiteraard), maar in de zomers daarna heb ik allerlei baantjes gehad voor deze organisatie, van reisleidster met een bus scholieren naar Frankrijk tot aan secretaresse en vertaalster op de zomerkampen in Frankrijk. Tegen die tijd was ik ook begonnen met mijn studie Franse taal en letterkunde in Utrecht. Op de middelbare school bleek dat ik meer een alfa dan een bèta was. Ik had een zogenaamde talenknobbel en was goed in alle talen. Omdat iedereen Frans zo moeilijk vond heb ik ervoor gekozen om deze taal te gaan studeren. Tijdens mijn tussenjaar als au pair in Parijs heb ik vloeiend Frans leren spreken, waardoor ik de college’s in de Franse taal op de Universiteit meteen goed kon volgen.
Na mijn afstuderen heb ik bij allerlei internationale bedrijven gewerkt. Eén van mijn eerste fulltime banen was als verkoop binnendienst medewerkster bij een Engels bedrijf dat metaaldetectors verkocht voor de voedingsmiddelenindustrie. Deze detectors controleerden aan het einde van de lopende band of er metaaldeeltjes in de verpakking zaten. Wat ik leuk vond aan deze baan waren de klanten die in de voedingsmiddelenindustrie zaten en dat ik af en toe mee mocht met de verkopers naar België om het verkoopgesprek in het Frans te vertalen.
Mijn keuze om de marketingstudie Nima-A te volgen bepaalde de rest van mijn carrière omdat ik vanaf die tijd de marketingkant op ben gegaan. Een nieuwe baan in de marketing was een logische vervolgstap, dus toen ik een advertentie in de krant zag staan voor een marketing assistant bij Bata in Best was de keuze snel gemaakt. In de 15 jaar die ik bij Bata heb gewerkt heb ik allerlei opleidingen op Marketing & Communicatiegebied gedaan en uiteindelijk ben ik daar opgeklommen tot Marketing Manager. Een gevarieerde baan met veel vrijheid, waarin ik veel heb geleerd. Ik hield me vooral bezig met veiligheidsschoenen en lekker eten en drinken deed ik in restaurants in mijn vrije tijd.
Na mijn vertrek bij Bata, ongeveer 5 jaar geleden, ben ik weer teruggekeerd naar mijn oorspronkelijke interesse voor eten en drinken en is de cirkel weer rond. Ik heb namelijk de Vinologenopleiding bij de Wijnacademie gevolgd en werk tegenwoordig parttime op de wijnafdeling bij Stigros, een Groothandel in Dranken in Eindhoven. Hier heb ik mijn twee passies marketing & communicatie en wijn met elkaar gecombineerd in de functie van Wine Marketeer. Daarnaast gebruik ik deze vaardigheden ook bij mijn eigen Wijnadviesbureau waarbij ik horeca ondernemers adviseer hoe ze meer wijnbeleving kunnen creëren in hun restaurant, waardoor ze meer wijn verkopen en meer omzet maken. Verder organiseer ik wijn(-spijs)proeverijen voor particulieren en ondernemers. Wijn is zo interessant omdat er heel veel verhalen achter zitten. Geen wijn is hetzelfde. Als je twee Chardonnays uit Zuid-Frankrijk hebt, dus van dezelfde druif, uit dezelfde streek, kunnen die toch totaal anders smaken. (Wil je hier meer over weten; ik vertel je er graag meer over tijdens een wijnproeverij.)
WBQA is een leuke club van gemotiveerde vrijwilligers, met veel ambities om een professionele organisatie neer te zetten. Het onderscheid tussen WBQA en andere BBQ-verenigingen is het low en slow barbecueën en het culinaire aspect. En bij culinair denk ik als Register Vinoloog meteen aan wijn/spijs combinaties. De juiste wijn bij een gerecht kan soms smaken naar boven brengen die je anders niet zou proeven: 1+1=3. Omdat ik mijn kennis hierover graag wil delen, geef ik vanaf nu in iedere WBQA nieuwsbrief een passend wijnadvies bij een barbecuegerecht. En ik geef tips waar je op moet letten bij het combineren van wijn en spijs op barbecuegebied. De theorie hierachter geldt overigens ook voor het combineren van bier en spijs, dus ook bierliefhebbers kunnen hier nog iets van leren…